Chladiaci systém automobilu: Naozaj bezúdržbový?

Chladiaci systém automobilu necháva väčšina vodičov bez povšimnutia. Moderné vozidlá vraj žiadnu údržbu nepotrebujú. Ale čo keď predsa? Naozaj bezúdržbová? Podľa výrobcov automobilov je dokonca dnes bezúdržbová celá chladiaca sústava. Moderné kvapaliny tvorené zmesou monoetylénglykolu a inhibítorov korózie majú vraj životnosť rovnakú ako samotné auto, teda asi 300 000 km. O tom však polemizujú skúsení praktici, ktorí pripomínajú, že pri starších automobiloch sa doporučovalo kvapalinu meniť preventívne po cca piatich rokoch. Stará, zle nariedená alebo znečistená kvapalina dokáže totiž aj dnes poškodiť tesnenie vodnej pumpy, ktorá tým pádom začne prepúšťať. Chladiaca kvapalina sa časom okyseluje a rozkladajú sa v nej látky zabraňujúce korózii. V horšom prípade to znamená napríklad poškodenie tesnenia pod hlavou a to už nie je najlacnejšia oprava. Pokiaľ sa pri jazde rozsvieti kontrolka chladenia, odporúča sa pri najbližšej príležitosti zastaviť, vypnúť motor a opatrne skontrolovať stav chladiacej kvapaliny v expanznej nádržke. Opatrne preto, lebo pri horúcom motore je chladiaci systém pod tlakom a hrozí nebezpečenstvo obarenia horúcou parou. Doliať vodu či chladiacu kvapalinu preto môžete až po vychladnutí systému. 
Radiator1

Možné príčiny poruchy chladiča:

- Únik chladiacej kvapaliny

chladic1Nedostatočné množstvo chladiaceho koncentrátu je jednou z najčastejších príčin prehriatia pohonného ústrojenstva. Stačí pritom len skontrolovať jeho množstvo. Ak ho v nádržke je málo, je zrejmé, že chladiaci systém nemôže svoju úlohu vykonávať bezchybne - teplo nemá čo odvádzať. Malé množstvo chladiacej kvapaliny môže byť spôsobené únikom/netesnosťou alebo mikro-trhlinami v chladiacom systéme. Radiator Stop Leak spoľahlivo utesňuje chladiče a výmenníky tepla, netesné vodné čerpadlá a ventily. Funguje na báze jemných a plochých keramických platničiek. Ak je v chladiacom systéme netesnosť, v systéme vzniká podtlak, pomocou ktorého si keramické platničky veľmi ľahko nájdu cestu k danej netesnosti a postupne sa veľmi jemne 'zarezávajú' do materiálu až do úplného zacelenia netesnosti. Je taktiež veľmi vhodný i na preventívne použitie. Zvyšuje sa tým prevádzková istota vozidla. Je vhodný pre všetky vodou chladené motory. Prípravok je miešateľný so všetkými dostupnými chladiacimi a nemrznúcimi kvapalinami. Produkt pôsobí počas jazdy. Je potrebný určitý čas kým sa platničky zapracujú.

P1601_RSL_RadiatorStopLeak_375ml_PIC
Radiator Stop Leak
  • Spoľahlivo utesňuje chladič, výmenníky tepla, netesné vodné čerpadlá, ventily, hadice.
  • Utesňuje do cca 1,2mm veľkosti trhliny
  • Na báze jemných a plochých keramických doštičiek.
  • Neupcháva chladič, ako bežné produkty na báze piesku a granulátu..

- Upchatý chladič vodným kameňom, hrdzou

corosion_coolant

Najmä v starších vozidlách, sa časom v systéme mohol vytvoriť vodný kameň. Ten upcháva úzke hadičky, v dôsledku nedostatočného prietoku potom dochádza k slabej efektivite chladenia. Existujú na trhu rôzne čističe od vodného kameňa, avšak bežné čističe fungujú na princípe odvalovania vodného kameňa. Práve takýto odvalený kus vodného kameňa Vám môže spôsobiť ešte väčšie problémy. Produkt Radiator Flush odstraňuje všetky usadeniny z celého chladiaceho systému, predovšetkým vodný kameň a hrdzu a to na molekulárnej úrovni. Je vhodný pre všetky vodou chladené motory a je miešateľný so všetkými dostupnými chladiacimi kvapalinami a nemrznúcimi kvapalinami. Aplikácia je veľmi jednoduchá, pridajte produkt do chladiča, naštartujte motor a nechajte ho bežať cca 15 minút. Následne vypustite zmes z chladiaceho systému, napustite do chladiča čistú vodu a nechajte bežať aspoň 4 minúty aby sa systém dôkladne prepláchol. Opäť systém vypustite a naplňte ho chladiacou zmesou podľa pokynov výrobcu.

P1501_RF_RadiatorFlush_375ml_PIC
Radiator Flush
  • Odstraňuje vodný kameň, hrdzu a to na molekulárnej úrovni.
  • Predlžuje životnosť chladiaceho systému a zabraňuje korózii.
  • Nespôsobuje jamkovú koróziu.
  • Odstraňuje všetky alkalické sedimenty.
  • Je biologicky odbúrateľný a nie je agresívny.

 


- Olejové nečistoty, ktoré boli/sú spôsobené závadou napr. tesnenia hlavy

oil_in_coolant (2)Olejové a chladiace vedenie v bloku motora sa nachádzajú tesne pri sebe, vedú okolo spaľovacích komôr a do hlavy valcov, čiže aj cez tesnenie. Ak k poškodeniu dôjde v tejto oblasti, oba systémy už nie sú dostatočne oddelené a dochádza k zmiešaniu oleja a chladiacej kvapaliny. Typickým znakom sú stopy oleja v chladiacej kvapaline alebo naopak, chladiaca kvapalina v oleji. Pre kontrolu stačí otvoriť kapotu motora a otvoriť príslušný nalievací otvor. Ak sa v chladiacej kvapaline nachádza olej, na vnútornej strane viečka a v nádobke sa usadí svetlá penová alebo olejovitá emulzia. Problémom je dostať práve olej z chladiacej sústavy. Práve produktom Radiator Oil Cleaner dokážete odstrániť olejové nečistoty a tiež nečistoty ako sú kal a vodný kameň. Počas čistenia chráni všetky kovové a gumové časti vďaka obsiahnutým mazacím zložkám. Ventilom, termostatu a vodnej pumpe vracia ich pôvodný výkon a zvyšuje sa životnosť celého chladiaceho systému. Aplikácia: Najskôr je nutné odstrániť závadu. Potom pridajte Radiator Oil Cleaner K1K2 do chladiaceho systému, naštartujte motor a nechajte bežať cca 15-40 minút (záleží od stupňa znečistenia). Následne vypustite chladiaciu zmes a prepláchnite systém čistou vodou. Vykonajte výmenu chladiacej kvapaliny podľa pokynov výrobcu 

P1511-1_ROC_RadiatorOilCleaner_188ml_PIC1
Radiator Oil Cleaner
  • Odstraňuje olej, vodný kameň a aj ďalšie nečistoty v chladiacom systéme.
  • Obsahuje vysoko kvalitné mazacie zložky.
  • Zanechá ventily, termostaty a vodné pumpy čisté.
  • Predlžuje životnosť celého chladiaceho systému.

 


 - Nekvalitná chladiaca kvapalina

coolant_color

Práve chladiace médium býva spoločne s brzdovou kvapalinou veľmi často podceňované, asi najviac zo všetkých prevádzkových kvapalín. Výmenu chladiacej kvapaliny odborníci odporúčajú každé dva roky, presný interval je však napísaný v návode k vozidlu alebo v servisnej knižke, prípadne vám poradia aj pri návšteve servisu. Rozlišujeme ich podľa farby na žltú, modrú/fialovú, červenú alebo modrozelenú. Aká kvapalina je v aute použitá, býva napísané priamo na nádobke (typ B, C, D, G11, G12, G12 ++, G48 a ďalšie). V dnešnej dobe nie je pre výrobcov chladiacich kvapalín problém vyrobiť akúkoľvek farebnú chladiacu kvapalinu, ktorú si zákazník praje. Takže všeobecné rozlišovanie kvality chladiacich kvapalín podľa sfarbenia je nedostatočné! Pri výbere vhodnosti daného produktu by ste si mali všímať nie len informácie ako: „Určená pre všetky hliníkové systémy“, ale predovšetkým to, aké normy výrobcov vozidiel daná kvapalina plní. V druhom rade si treba pozor aj na kvalitu, pretože nekvalitná chladiaca kvapalina môže rýchlo zdegradovať a znečistiť chladič a celý chladiaci systém automobilu. PRO-TEC ponúka produkt do chladiacej kvapaliny na ochranu celého chladiaceho systému. Radiator Conditioner zabraňuje elektrolýze a kavitácii, zlepšuje tepelnú výmenu medzi chladiacou kvapalinou a chladičom. Maže vodnú pumpu, termostat a ventily. Neutralizuje škodlivé kyseliny v chladiacej kvapaline a chráni tak systém pred hrdzou a koróziou. Produkt je miešateľný so všetkými dostupnými chladiacimi kvapalinami. 

P1401_RC_RadiatorConditioner_375ml_PIC
Radiator Conditioner
  • Chráni pred koróziou a zamedzuje elektrolýze a kavitácii.
  • Zlepšuje tepelnú výmenu medzi chladiacou kvapalinou a chladičom.
  • Maže ventily, termostaty, vodné čerpadlá aj výmenník tepla.
  • Chráni všetky súčasti chladiaceho systému.
  • Predlžuje životnosť agregátov aj chladiacej kvapaliny.
  • Zabraňuje usadzovaniu vápenných zlúčenín.